About Time gaat helemaal over nostalgie, eigenzinnigheid en goede tijden. Maar wat verkopen ze eigenlijk? Een ontsnapping aan wat je plaagt.
Het is iets natuurlijks. Je hebt jaren van lange diensten gewerkt om beter te worden in het bartendersvak – blikken schudden, sterke drank schenken, nacht na nacht na nacht; doe dit goed en lang genoeg en je krijgt meer verantwoordelijkheid: je runt de bar, schrijft de cocktaillijst, neemt personeel aan en telt contant geld. Doen Dat lang genoeg, en je vraagt je misschien af: wat als ik een bar zou hebben?
Dat is waar de zeven vrienden achter de bar van Sydney, About Time – Vrienden van het gevaar, noemen ze zichzelf – kwamen eerder dit jaar aan. Er was een ruimte beschikbaar aan Bligh Street in het CBD van Sydney, het gebouw zou eind volgend jaar worden gesloopt en wilden ze het overnemen?
“Ze zijn letterlijk het gebouw aan het slopen en we dachten, wat een goede kans – wat een unieke kans – om een product uit te testen, een idee uit te testen, een merk op te bouwen”, zegt Jono Carr, een van de eigenaren. “En wetende dat de overheid ons daarna gaat verhuizen, hebben we het risico een beetje weggenomen.”
Carr en zijn collega-partners, Steve Davis, Shannon Ponsford, Ben Hickey, Naomi Palmer, Tom Price en Paul Oscar, zijn het onderwerp van een nieuwe docuserie geproduceerd door The Blend, als onderdeel van The Blends of the World-serie. Het volgt de groep op hun reis van het nemen van de sleutels, het eruit scheuren van de ongewenste stukken van de vorige locatie en het zelf bouwen van de bar, helemaal tot aan de opening.
Elk van de partners heeft al een lange carrière in de horeca achter de rug, dus de drankjes, het eten en de service is geregeld. What About Time echt verkoopt, is nostalgie en eigenzinnigheid – iets waarvan ze denken dat het een zalf is die we nu allemaal nodig hebben. “We hebben een paar roerige jaren achter de rug, ik denk dat het eerlijk is om terug te kijken op mooiere tijden”, zegt Carr.
Die eigenzinnigheid komt tot uiting in drankjes zoals hun Rocky Road Old Fashioned, waarin Jim Beam Rye wordt gecombineerd met cacao, amandel en geroosterde marshmallow, en in hun Na’ Sayer, een heldere mix van Sipsmith Gin, roze grapefruitsoda, rieslingsiroop en limoen .
Gerechten als een lamskotelet doen denken aan lunches in de jaren negentig en schoolexcursies naar Old Sydney Town; de muren zijn bedekt met pastel zalm en blauw en alles over de plaatsen vraagt je om je tijd te nemen, te ontspannen en dingen een tijdje te vergeten.
Als een romance op tournee weten ze dat hun tijd in deze ruimte ten einde zal komen. Het einde is in zicht. Dus wat willen ze dat mensen zeggen als ze aan About Time denken, als de tijd daar is en het bord naar beneden komt, samen met de bar en het gebouw?
“Waar wordt hun volgende locatie?” zegt Carr.
Docu-serie in samenwerking met The Blends of the World.
Binnenkort beschikbaar De mix.
www.theblend.world/en-au